Jasno
Bratislava
Henrieta
28.11.2025
Máte zlé skúsenosti u lekárov? Takto by sa k vám správať nemali!
Zdielať na

Máte zlé skúsenosti u lekárov? Takto by sa k vám správať nemali!

doktor lekar pacient

Zdroj: mid

Nepríjemné správanie, zľahčovanie problémov, slabá komunikácia či pocit, že vás lekár nepočúva – aj toto sú skúsenosti, s ktorými sa mnohí pacienti stretávajú. Hoci sa často bojíme ozvať, pravda je taká, že rešpektujúca a otvorená komunikácia je základom kvalitnej zdravotnej starostlivosti. Poradíme vám, ako si nastaviť komunikáciu s lekárom tak, aby ste sa cítili vypočutí a brali vážne vaše zdravotné ťažkosti.

Návšteva lekára by mala byť pre pacienta bezpečným priestorom, kde môže otvorene hovoriť o svojich ťažkostiach, obavách aj pocitoch. Realita však býva často iná. Mnohí ľudia odchádzajú z ambulancií frustrovaní, zmätení alebo s pocitom, že ich problém bol bagatelizovaný. Zlá komunikácia pritom nezraňuje len psychiku, ale môže mať aj vážne následky na samotnú liečbu. Základom lepšej skúsenosti je dôkladná príprava. Ešte pred samotnou návštevou si je dobré ujasniť, čo chcete lekárovi povedať. Spíšte si svoje príznaky, odkedy trvajú, čo ich zhoršuje alebo zlepšuje a aké vyšetrenia či lieky ste už absolvovali. V strese sa totiž ľahko zabúda na dôležité detaily a práve tie môžu byť pre diagnózu kľúčové. Pripravenosť vám zároveň dodá istotu a pomôže vám vystupovať pokojnejšie a sebavedomejšie.

Počas samotného rozhovoru sa snažte hovoriť jasne, otvorene a pravdivo. Netreba sa hanbiť za svoje ťažkosti, ani ich zľahčovať. Ak niečomu nerozumiete, pýtajte sa. Lekár síce používa odborné výrazy, ale je jeho povinnosťou ich vysvetliť tak, aby ste presne vedeli, čo sa s vaším telom deje a aké sú ďalšie kroky. Ak máte pochybnosti, pokojne zopakujte vlastnými slovami, čo ste pochopili – predídete tak nedorozumeniam. Dôležité je tiež vystupovať ako aktívna súčasť rozhovoru, nie len ticho prikyvovať. Pýtajte sa na možnosti liečby, riziká, vedľajšie účinky či alternatívy. Telo je vaše a máte plné právo rozumieť všetkému, čo sa s ním deje. Ak cítite, že vás lekár odbíja, nenechajte sa odradiť — slušne, ale jasne zopakujte svoju otázku alebo upozornite na to, že potrebujete viac vysvetlení.

Midjourney

Veľkou oporou môže byť aj sprievod blízkej osoby. Niekedy stačí, že je pri vás niekto, kto vás psychicky podrží, prípadne si zapamätá informácie, ktoré vám v strese uniknú. Nejde o prejav slabosti, ale o zodpovedný prístup k vlastnému zdraviu. Ak sa však opakovane stretávate s neúctivým správaním, zľahčovaním symptómov či nedostatkom záujmu, je namieste byť asertívni. Slušne, no otvorene povedzte, že sa necítite byť vypočutí alebo že vám doterajší prístup nevyhovuje. Nemusíte sa hádať, stačí pomenovať, čo vám prekáža a čo od komunikácie očakávate. Rešpekt musí fungovať na oboch stranách.

V prípade, že sa situácia ani napriek snahe nezlepší, je úplne v poriadku požiadať o druhý názor alebo zmeniť lekára. Nie každý odborník sadne každému pacientovi a niekedy práve nový pohľad môže priniesť riešenie dlhodobých problémov. Ak máte pocit, že došlo k vážnemu porušeniu vašich práv, existujú aj oficiálne cesty, ako podať sťažnosť. Zdravie je príliš cenné na to, aby ste pri ňom mlčali zo strachu či z pocitu, že „otravujete“. Lekár tu nie je na to, aby vás súdil, zahanboval alebo odbíjal. Má vám pomáhať, vysvetľovať a viesť vás cestou k uzdraveniu. Ak nastavíte komunikáciu jasne, otvorene a s rešpektom, výrazne zvýšite šancu na lepšiu skúsenosť aj lepšie výsledky liečby.

Najčítanejšie